Sluchové postihnutie

-je charakteristické zmenou kvality sluchového vnemu, ktorá sa za normálnych okolností nevyskytuje, ako aj zníženie ostrosti sluchu. 
-nepočujúce dieťa vníma sluchom len niektoré zvuky, veľmi malé % nevníma žiadne zvuky, ale neumožňujú porozumenie hovorovej reči

Sluchovo postihnutá osoba je taká, u ktorej je v dôsledku zníženej priepustnosti (nepriepustnosti) sluchového kanálu príjem sluchových informácii výrazne znížený a v dôsledku toho je komunikácia prostredníctvom hovorovej akustickej reči limitovaná.

Sluchovo postihnuté osoby majú ťažkosti prijímať a transformovať akustické informácie a vytvárať poznatky – môže to do istej miery limitovať aj ich vzdeláva teľnosť

Nedostatočná priepustnosť akustického kanálu spôsobuje ťažkosti v sfére:
-edukačnej
-pracovnej
-spoločenskej

Sluchovým postihnutím sa rozumie také zníženie priepustnosti sluchového kanálu, ktoré spôsobuje ťažkosti :
-pri komunikácii
-pri prijímaní informácií na akustickej báze
-pri pretváraní akustických informácií na poznatky

Sú tu limitované možnosti:
-prijímania akustických informácií 
-možnosti expresie
-celkove vytváranie systému poznatkov u sluchovo postihnutého

Podľa lokalizácie výskytu sluchovej poruchy:
-centrálne poruchy
-periférne poruchy

Etiológia a patogenéza sluchovej poruchy je podmienená MULTIKAUZÁLNE a MULTIFAKTORIÁLNE dôsledku čoho predstavuje rôzne varianty porúch a etnologických faktorov.

Faktory ako: úroveň kognitívneho vývinu, emocionálno- vôľové činitele a pod. môžu minimalizovať dôsledky sluchovej poruchy na vzdelávanosť. 

Bariéry sa môžu vyskytnúť na 3 miestach:
1.senzorické kanály
( akustický kanál ako možná bariéra v toku informácií)
2.centrálne lokalizované miesto 
( kde sa infor. transformuje na poznatok)
3.v expresoroch ( prostredníctvom nich sa sprostredk. spätné informácie.)

Druhy sluchového postihnutia:
a)prevodové – porucha prevodu zvukového signálu zvonku do vnútorného ucha, nie je narušená kvalita počutia, ale kvantita pri zosilnení, postihnutý rozumie reči, strata sluchu s menšou decibelovou hodnotou, počuje tóny, zvuky na určitých frekvenciách slabšie, typickým znakom je zhoršenie počutia samohlások, spoluhlások
b)percepčné – porucha vedenia vzruchu sluchovým nervom, alebo sluchovou časťou labyrintu, t.j. zhoršenie vedenia zvuku kostnou cestou, je narušená kvantita počutia (rôzny stupeň závislosti od poškodenia vnímacieho aparátu), ale aj kvalita (oblasť možného porozumenia počutej reči), strata sluchu pre vysoké tóny, sykavky
c)kombinované – kombinujú sa oba typy porúch, prevodových a percepčných, málo počuje, počuteľné nerozumie

Klasifikácia sluchových porúch:
a)ľahká nedoslýchavosť – sluchový prach v oblasti 41-50 decibelov, postihnutý počuje bežnú reč, problém má akusticky nevýhodných podmienkach
b)stredná nedoslýchavosť – sluchový prach je v oblasti 51-60 decibelov, postihnutý je schopný zúčastniť sa bežného rozhovoru, ale potrebuje menšiu vzdialenosť, netreba zvyšovať intenzitu hlasu
c)ťažká nedoslýchavosť – sluchový prach je v oblasti 61-70 decibelov, postihnutý musí vynakladať mnoho energie na počutie, je nutné zvýšiť hlasovú intenzitu hovoriaceho
d)veľmi ťažká nedoslýchavosť – sluchový prach je v oblasti 71-80 decibelov, postihnutý potrebuje špeciálne počúvacie zariadenie – zvyšky sluchu
e)hluchota – sluchový prach je v oblasti 91 decibelov
 
digitálne technológie:
 
I. Pomôcky pre nácvik správnej artikulácie 

 1.zviditeľnovanie charakteristík reči

 2.programy ilustrujúce správnu poohu hovoridiel 

II .Systém pre tréning odozernia z pier 

-tréningový systém pouzíva interaktívny videodisk -na ňom je nahrané obrovské množstvo obrazových sekvencíí 

III. Systém pre tréning znakového jazyka a prstovej abecedy 

-používa sa DVD-disk a počítačom riadena kamera 

-online kurzy posunkovej reči -Infosluch,Znakovka ...

IV. Písacie telefóny 

-mobilné telefóny pejdžre, četovacie programy na internete

V. Simultánne titulkovanie televíznych programov